ADVANTEC COMPOSITES
|
Tillverkar A-armar och spindlar i kolfiber. Verkar vara hyfsat nystartade, inte så mycket info på hemsidan ännu. Framvagnen ger en viktbesparing på ca 5,5 kg på Arctic Cat´s M-modeller. Gör även chassin i kolfiber
|
|
|
|
|
|
ALTERNATIVE IMPACT
|
Trailingarmar och a-armar i titanium och Chromoly till utvalda modeller av Arctic Cat, Polaris, Ski-Doo och Yamaha. Viktbesparing på ca 2,5 - 4 kg.
|
|
|
|
|
|
BLACK DIAMOND XTREME ENGINEERING
Inlagd 090915!
|
Black Diamond Xtreme Engineering har specialiserat sig på eftermarknadsdelar till Arctic Cat. Har Cromoly A-armar i 40" och 42" (samma bredd som HCR) till M7 och Crossfire från -07.
|
|
|
|
|
|
CR RACING
Inlagd 090928!
|
CR Racing gör en mängd olika eftermarknadsprodukter till samtliga skotermärken. Har A-armar till Arctic Cat 1M, ger ca 3 kilos viktbesparing och Yamaha Nytro som är ca 3,5 kg lättare än orginal.
|
|
|
|
|
|
DIAMOND S
|
Tillverkar lättviktsprodukter av Titan. A-armar till Arctic´s M-modeller och till RX-1, Apex och Nytro. Tillverkar även chassin i titan och meshhuvar.
|
|
|
|
|
|
FABCRAFT
|
Cromoly a-armar till samtliga märken samt trailingarmar i kolfiber 3 - 7 kg lättare beroende på skotermodell. Har även styrstänger och boggilösningar i cromoly.
|
|
|
|
|
|
FOX RACING SHOX
|
FOX kommer med två nyheter i år Float R Evol för racing och Float 2 för led och mountain.
|
|
|
|
|
|
HARTMAN
Uppdaterad 090416!
|
Yamahaspecialisten Hartman har lättvikts a-armar i titanium till Apex, RX-1 och Vector som sparar upp till 5,5 kg beronde på modell. A-arms kit i cromoly till Apex, RX-1, Vector, Nytro och Phazer. Sparar upp till 3 kg.
|
|
|
|
|
|
MOUNTAIN PERFORMANCE
|
Yamahaspecialisten Mountain Performance har lättvikts a-armar i cromoly till Apex, RX-1 och Vector. Har även trailingarmar med utbytbara "huvudstag" i antingen aluminium, cromoly eller kolfiber
|
|
|
|
|
|
NEXTECH
Inlagd 090110!
|
A-armar i kolfiber till Ski-Doo Rev, RX-1 mountain, Apex mountain och Vector mountain, sparar mellan 3,8kg till 5kg ofjädrad vikt.
|
|
|
|
|
|
PIONEER PERFORMANCE
Inlagd 090126!
|
Tillverkar a-armar och framvagnskit till de flesta Yamahamodeller som RX-1, Apex, Nytro, SXR m.m. Delarna är tillverkade i Cromoly och finns både i standardbredd samt upp till 3" bredare än orginal. Har även kraftigare krängningshämmare.
|
|
|
|
|
|
RENTON COIL SPRING
Inlagd 090126!
|
Titaniumfjädrar sparar mellan 30% - 50% vikt samtidigt som de går att tillverka med mer material för att ge en bättre fjädringsförmåga. Titaniumfädrar är dessutom mycket mer motståndskraftiga mot utmattning.
|
|
|
|
|
|
SKINZ PROTECTIVE GEAR
Ny länk 120829!
|
Skinz presenterade sin revolutionerade framvagn Concept till Nytron förra säsongen. Framvagnen ändrar framvagnsgeometrin på Nytron bl.a. genom att flytta fram
spindeln 4,5". Framvagnen finns bredderna i 39" och 42" och kan köpas med Fox Float 2 eller Fox Evol R stötdämpare. Nytt för säsongen 12/13 är att de kommer med en Concept-framvagn
till Ski-Doo XP-modeller. Den finns tillgänglig i bredderna 36" och 42" och kan köpas med Fox Evol R Kashima stötdämpare.
|
|
|
|
|
|
TIMBERSLED
Uppdaterad 090817!
|
Timbersleds Barkbuster-framvagn finns till Arctic Cat, Polaris, Ski-Doo och Yamaha och inkluderar a-armar och spindel. Barkbuster ger ökat styrutslag har ställbar skidbredd och sparar 3 - 5,5 kg beroende på märke.
Har till 2010 gjort förrändringar i spindeln som bl.a. gör Barkbuster-framvagnen stabilare, man har även gjort om bussningarna samt försett a-armarna med smörjnipplar.
|
|
|
|
|
|
WEST COAST SLEDS
Inlagd 090907!
|
West Coast Sleds gör ett framvagnskit till Yamaha Nytro gjort i Cromoly. Kitet påminner om Timbersleds Barkbuster och ger ett snävare styrutslag på 10-12 grader och väger 6,8 kilo och ger en viktbesparing på ca 4 kilo.
|
|
|
|
|
|
ZEBROZ RACING
Inlagd 090126!
|
A-armskit i cromoly till Arctic Cat, Polaris och Ski-Doo. Finns i bredder mellan 40", 43" och 46". Dessa framvagnskit har suttit på många hillclimbvinnares skotrar. Har även billetspindlar till Polaris IQ och RR, spindlarna sparar vikt, ger ett snävare styrutslag och ska även göra framvagnen mindre spårkänslig.
|
|
|
|
|
|
|